Yritysilmeen vaikutus toimintaan

Yrityksen yhtenäisen ilmeen toistaminen kaikissa medioissa on tärkeää niin pienille kuin suurillekin yrityksille. Sopiva yritysilme luo ja vahvistaa positiivista mielikuvaa ja jää mieleen. Hyvä yritysilme on myös selkeä ja sitä on helppo muokata sopivaksi moneen käyttötarkoitukseen.

Yritysilmettä tukevia tuotteita ovat esim. logo, graafinen ohjeisto, käyntikortit, lomakkeet, kirjepohjat, yritysesitteet, PowerPoint- ja pdf esitykset, Internet-sivut, lehtimainointa, messumateriaalit, vuosikertomukset sekä yrityslehdet.

Yrityksen koosta ja tarpeista riippuen voidaan näistä tuotteista valita ne, joita todella tarvitaan ja joiden materiaalit ovat yrityksen toiminnan kannalta tärkeitä.  Usein yritykset eivät tarvitse kuin logon, verkkosivujen ulkoasun suunnittelun, typografian, käyntikortteja ja kirjekuoria. 

Hyvän yritysilmeen peruspilarit

Selkeä ja mieleenjäävä logo
Logon kanssa pätee sanonta "Keep it simple". Vaikka monimutkainen ja värikäs logo tyhjällä A4:lla näyttäisi hienolta, voi sen käyttäminen kaikissa muissa materiaaleissa kostautua. Erityisesti silloin kannattaa olla maltillinen, jos logoa halutaan toteuttaa esim. yrityslahjoissa, tai vaikka vain painattaa t-paitaan; silloin monimutkaisen logon painatuskustannukset nousevat pilviin.

Värivalinnat
Logon värin valintaan vaikuttaa moni tekijä. Mikä on alalle tunnusomainen väri; halutaanko käyttää sitä vai erottua kilpailijoista jollain hiukan erikoisemmalla värivalinnalla ? Mikä on kohderyhmä, jolle yritys tarjoaa palveluitaan; esim. metsäalan ihmiset vai kauneusalan ihmiset. Ensimmäiselle ryhmälle sopisivat maanläheiset värit , kun taas kauneusalalla kirkkaammat värit herättäisivät asiakkaiden huomion.

Slogan
Pieni asia, jolla on suuri vaikutus! Slogan ja mainoslausahdukset luovat mielikuvaa yrityksestä siinä missä logo ja väritkin, eli sitä ei kannata jättää huomiotta. Aikaisemmin sloganeita ovat käyttäneet suuret yritykset lehtimainonnassaan, mutta nyt myös pienet yritykset ovat ilahduttavasti huomanneet niiden lisäarvon.

Kun nämä perusasiat on hahmoteltu valmiiksi, on niiden pohjalta helppo lähteä rakentamaan muuta materiaalia, kuten nettisivuja ja esitteitä.

Olemme koonneet valmiita paketteja yritysilmeistä, katso löydätkö niistä itsellesi sopivaa tai tee tarjouspyyntö oman tarpeesi mukaan!

Kaikki kirjoitukset:
Viivakoodin tekeminen 8.08.13
Miten estää Drupalin roskaposti 28.06.13
Näin tehdään Favicon 2.06.13
The Pile of Rock Tour - konsertin markkinointi 3.04.13
Onnistunut tapahtumamarkkinointi vaatii hyvää suunnittelua 2.04.13
Ilmainen pullovektori 4.01.13
Turvallinen WordPress sivusto 11.12.12
Mustikkamaan kalenteri 2013 6.11.12
Yhdistyksen graafiset materiaalit 27.03.12
Yritysilmeen vaikutus toimintaan 27.03.12